Lyxfällan

Lyxfällan


Fastnade framför lyxfällan och jag kan inte låta bli att flina. Herregud! Visst jag har inte världens högsta hyra men jag tjänas inte heller multum. Har jag otur(när jag väl har nåt vik) kanske jag får upp till 4500 kr efter skatt. Och det klarar jag hyra, räkningar, hushållskostnader och även en del shopping med. Jag kommer visserligen från en släkt fylld av snåljåpar men vi kan allt det här med att lyxa till det ibland.  

Jag både förstår och förstår inte hur folk kan försaka sig själva såna skulder och ekonomiska problem. Varför gör man så mot sig själv?

Så mitt råd till svenska folket:

Använd hjärnan gör Guds skull!
- Köp bara saker när du verkligen har pengar att köpa sakerna för.

- Uppdatera inte allting hela tiden. Jag har en relativt gammal mobil och en gammal 20" TV. Det enda "nya" jag äger är mitt playstation och det ser jag som en investering eftersom jag är tokig i Singstar och använder konsolen som dvd--spelare.

- Tänk efter före! Behöver du verkligen det du vill köpa eller har du kanske redan en liknande men äldre grej sen förut? Jag hade ställt in mig på att köpa en dammsugare och hade sett ut exakt vilken jag skulle ha. Som tur var var just den modellen utsåld så jag fick inte tag på någon. Istället tog jag en gammal dammsugare från pappa och hade råd att köpa terminskort på badhuset. Dessutom fick jag lite pengar över!

- Laga mat hemma! Jag är ingen mästerkock men det jag kan laga blir iaf ätbart och mättande. Och som alla vet: Övning ger färdighet!

Jaja, jag är ingen ekonom och ni har säkert hört några av de här råden förut, men det är så här jag gör iaf och jag kan inte klaga på min levnardsstandard på någon punkt!

Ciao ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback